Tajemnica medyczna – guzek skórny i skórny

62-letni mężczyzna przedstawił trzymiesięczną historię cyfrowej zgorzeli dotykającej prawej ręki (panel A). Jedna cyfra została częściowo amputowana 20 lat wcześniej, po wypadku. Skóra jego rąk i nóg miała czerwonawoniebieskie, cętkowane przebarwienia w siatkowym wzorze (panel B) z wyczuwalnymi skórnymi guzkami. W przeciwnym razie badanie fizykalne nie ujawniło się. Pacjent nie palił papierosów. Analiza moczu i pełna morfologia krwi były prawidłowe. Badania laboratoryjne ujawniły prawidłową czynność nerek i czynność wątroby. Testy na obecność cytoplazmatycznego autoprzeciwciała przeciwnowotworowego, wirusa zapalenia wątroby typu B i wirusa zapalenia wątroby typu C były negatywne. Próbka biopsyjna guzka jest pokazana w panelu C (hematoksylina i eozyna). Nie stwierdzono żadnych nieprawidłowości w tomografii komputerowej głowy, szyi i klatki piersiowej ani na echokardiogramie. Jaka jest diagnoza. 62-letni mężczyzna przedstawił trzymiesięczną historię cyfrowej zgorzeli dotykającej prawej ręki (panel A). Jedna cyfra została częściowo amputowana 20 lat wcześniej, po wypadku. Skóra jego rąk i nóg miała czerwonawoniebieskie, cętkowane przebarwienia w siatkowym wzorze (panel B) z wyczuwalnymi skórnymi guzkami. W przeciwnym razie badanie fizykalne nie ujawniło się. Pacjent nie palił papierosów. Analiza moczu i pełna morfologia krwi były prawidłowe. Badania laboratoryjne ujawniły prawidłową czynność nerek i czynność wątroby. Testy na obecność cytoplazmatycznego autoprzeciwciała przeciwnowotworowego, wirusa zapalenia wątroby typu B i wirusa zapalenia wątroby typu C były negatywne. Próbka biopsyjna guzka jest pokazana w panelu C (hematoksylina i eozyna). Nie stwierdzono żadnych nieprawidłowości w tomografii komputerowej głowy, szyi i klatki piersiowej ani na echokardiogramie. Jaka jest diagnoza.

Stefan Schanz, MD
Anja Ulmer, MD
University of Tuebingen, D-72076 Tuebingen, Niemcy

Powołanie się na artykuł (1)