Chociaż dane epidemiologiczne dotyczące nabywania nowych szczepów pneumokoków u dorosłych są bardzo ograniczone, dostępne niewielkie dane sugerują, że średnio dorośli są skolonizowani przez jeden lub dwa nowe serotypy pneumokoków rocznie.27, 28 Zwiększona ekspozycja na różne serotypy obniży pozorna zagregowana skuteczność szczepionki, jeśli infekcja wywołana przez jakikolwiek jeden serotyp jest uznawana za niepowodzenie wielowartościowej formulacji.29 Ponieważ prawdopodobieństwo ekspozycji na różne serotypy pneumokoków może rosnąć tylko z czasem, można przewidzieć, że łączna skuteczność szczepionki wydają się zmniejszać w podobny sposób. Ponieważ badania kontrolne nie są eksperymentalne, mogą podlegać odchyleniom7. Jednak wiele czynników wskazuje, że wyników tego badania nie można przypisać stronniczości. Po pierwsze, w projekcie badania podjęto kilka kroków, aby zminimalizować błąd systematyczny. Pacjentów przypadku zostały zidentyfikowane prospektywnie przez aktywny nadzór i tym samym reprezentują kolejną próbkę pacjentów w ciągu sześciu lat. Serotypy, które spowodowały infekcje, zostały zidentyfikowane przez badacza, który nie wiedział, czy pacjent został zakwalifikowany do badania lub czy otrzymał szczepionkę przeciw pneumokokom. Kontrole zostały wybrane losowo, z wykorzystaniem systematycznego algorytmu, z listy potencjalnie kwalifikujących się kontroli, a warunkowa regresja logistyczna została zastosowana w celu dostosowania do potencjalnych zmiennych zakłócających.
Analiza danych wskazuje również, że odchylenie nie było głównym czynnikiem w wynikach. Chociaż istniała zasadnicza różnica między pacjentami leczonymi a grupą kontrolną w odniesieniu do odsetka osób, które otrzymały szczepionkę przeciw pneumokokom, nie było statystycznie istotnej różnicy w odsetku osób, które otrzymały szczepionkę przeciw grypie, dla której wiele wskazań jest takich samych (ogólnie , 28 procent pacjentów w porównaniu do 31 procent kontroli, wśród pacjentów, których jedynym wskazaniem do otrzymania szczepionki przeciw pneumokokom był wiek zaawansowany, odpowiednio 26 procent vs. 29 procent). To odkrycie sugeruje, że odchylenie w wyborze kontroli nie miało wpływu na oszacowanie skuteczności szczepionki przeciw pneumokokom. Ponadto, chociaż szczepionka miała znaczną skuteczność w stosunku do typów w niej reprezentowanych, nie była skuteczna w zapobieganiu infekcjom innymi rodzajami pneumokoków. Ta różnica w oszacowanej skuteczności szczepionki wobec przedstawionych w niej serotypów w porównaniu z nie reprezentowanymi w niej była statystycznie istotna (P <0,001). Ponieważ te same metody zostały użyte do wybrania wszystkich pacjentów i kontroli (niezależnie od serotypu, który spowodował zakażenie), jakiekolwiek uprzedzenia mogły mieć wpływ na badanie, powinny dotyczyć wszystkich podmiotów jednakowo, nie tylko par, w których pacjent był zainfekowany z serotypem przedstawionym w szczepionce. Jeśli zatem skuteczność szczepionki przeciw typom przedstawionym w szczepionce była wynikiem błędu, szczepionka powinna również wydawać się skuteczna przeciwko serotypom nie reprezentowanym w szczepionce. Ponieważ szczepionka nie była skuteczna przeciwko takim serotypom, jest mało prawdopodobne, aby jej skuteczność przeciwko serotypom zawartym w szczepionce można było przypisać stronniczości [patrz też: przeglądarka skierowań, grudnik kraków, finasteryd cena ]

0 myśli nt. „Skuteczność ochronna szczepionki polisacharydowej wielowartościowej pneumokokowej ad 9