Panic Disorder w ustawieniu medycznym

Zespół lęku napadowego, bolesny i niepokojący rodzaj lęku, występuje u do 2 procent pacjentów w placówkach podstawowej opieki zdrowotnej. Pomimo częstości występowania lęku napadowego, jej diagnoza jest problematyczna, ponieważ objawy prezentujące często maskują się jako zaburzenia somatyczne, takie jak choroby kardiologiczne, neurologiczne lub żołądkowo-jelitowe. Ponadto mogą wystąpić zaburzenia lękowe oraz zespoły organiczne, co dodatkowo komplikuje diagnozę i leczenie. Ta przejrzysta, starannie udokumentowana książka przedstawia wyczerpującą dyskusję na temat tego niepokojącego zaburzenia. Zespół zaburzeń lękowych został po raz pierwszy opisany w połowie XIX wieku, ale dopiero w ciągu ostatnich dwudziestu lat badania epidemiologiczne dostarczyły wiarygodnych danych na temat jego rozpowszechnienia, współistnienia z innymi warunkami psychiatrycznymi i fizycznymi oraz korelacji socjodemograficznych. Przegląd ustaleń epidemiologicznych służy jako wstęp. Zespół lęku napadowego jest chorobą o nieznanej przyczynie; stresujące zdarzenia życiowe, genetyka, ośrodkowy układ nerwowy, neuroprzekaźniki i wypadnięcie płatka zastawki mitralnej są badane jako potencjalne czynniki etiologiczne.
Szczególnie przydatny jest rozdział, który nakreśla zasady związane z opracowaniem strategii leczenia. Autor podkreśla potrzebę zrozumienia przekonań pacjenta na temat tego zaburzenia, aby uzyskać pomoc pacjenta w leczeniu tego schorzenia. Katon podaje wiele przykładów z własnego rozległego doświadczenia klinicznego i sugeruje, że niektórzy pacjenci odrzucają terapię, jeśli jest ona niezgodna z tym, co według nich jest przyczyną ich choroby. W celu przeprowadzenia tych trudnych negocjacji, autor podkreśla, że lekarz musi być nieoceniający i musi wykazać ciepło, empatię i pewność, że pacjentowi można pomóc. Obszerna dyskusja na temat różnych terapii farmakologicznych, wraz z ich zaletami i ograniczeniami, znajduje się w tej sekcji. Ta książka jest przeznaczona dla klinicystów w opiece medycznej, a autor mądrze omawia, kiedy może być konieczne skierowanie lub konsultacja w sprawie opieki psychiatrycznej.
Zaburzenie lękowe w otoczeniu medycznym rozwiązuje bardzo ważny problem medyczny. Zaburzenia lękowe powodują wysokie koszty nie tylko pod względem cierpienia i upośledzenia czynnościowego, ale również w powtarzanych wizytach lekarskich i badaniach laboratoryjnych. Lepsze zrozumienie tych zaburzeń i opcji leczenia poprawi jakość życia niezliczonych pacjentów. Ta szczupła, ale bardzo pouczająca książka napisana jest z głębokim współczuciem zarówno dla bólu odczuwanego przez pacjenta, jak i dla trudności napotykanych przez lekarza w radzeniu sobie z tym złożonym zaburzeniem.
Eva Y. Deykin, MSW, MPH
Harvard School of Public Health, Boston, MA 02115

[patrz też: melisa cieśla, ovovita, falkon sosnowiec ]

0 myśli nt. „Panic Disorder w ustawieniu medycznym