W badaniach obserwacyjnych niższe poziomy homocysteiny są związane z niższym odsetkiem choroby wieńcowej i udaru mózgu. Kwas foliowy i witaminy B6 i B12 niższe poziomy homocysteiny. Oceniliśmy, czy suplementacja zmniejsza ryzyko wystąpienia poważnych incydentów sercowo-naczyniowych u pacjentów z chorobą naczyniową. Metody
Losowo przypisaliśmy 5522 pacjentom w wieku 55 lat i starszych, którzy cierpieli na chorobę naczyniową lub cukrzycę, do codziennego leczenia z zastosowaniem kombinacji 2,5 mg kwasu foliowego, 50 mg witaminy B6 i mg witaminy B12 lub placebo dla średnio pięć lat. Głównym rezultatem był zgon z przyczyn sercowo-naczyniowych, zawału mięśnia sercowego i udaru mózgu.
Wyniki
Średni poziom homocysteiny w osoczu zmniejszył się o 2,4 .mol na litr (0,3 mg na litr) w grupie leczonej aktywnie i wzrósł o 0,8 .mol na litr (0,1 mg na litr) w grupie placebo. Pierwotne zdarzenia końcowe wystąpiły u 519 pacjentów (18,8 procent) przypisanych do aktywnego leczenia i 547 (19,8 procent) przypisanych do placebo (względne ryzyko, 0,95, 95 procent przedziału ufności, 0,84 do 1,07, P = 0,41). W porównaniu z placebo, aktywne leczenie nie zmniejszyło istotnie ryzyka zgonu z przyczyn sercowo-naczyniowych (ryzyko względne, 0,96; przedział ufności 95%, 0,81 do 1,13), zawał mięśnia sercowego (ryzyko względne, 0,98; przedział ufności 95%, 0,85 do 1,14 ) lub któregokolwiek z wyników wtórnych. Mniej pacjentów przypisanych do aktywnego leczenia niż placebo miało udar (ryzyko względne, 0,75; przedział ufności 95%, 0,59 do 0,97). Więcej pacjentów w grupie leczonej aktywnie było hospitalizowanych z powodu niestabilnej dławicy piersiowej (ryzyko względne, 1,24, przedział ufności 95%, 1,04 do 1,49).
Wnioski
Suplementy łączące kwas foliowy i witaminy B6 i B12 nie zmniejszyły ryzyka wystąpienia poważnych incydentów sercowo-naczyniowych u pacjentów z chorobą naczyniową. (Numer ClinicalTrials.gov, NCT00106886, Current Controlled Trials number, ISRCTN14017017.)
Wprowadzenie
Liczne badania sugerują, że homocysteina może być modyfikowalnym czynnikiem ryzyka chorób sercowo-naczyniowych. W badaniach eksperymentalnych homocysteina powoduje stres oksydacyjny, uszkadza śródbłonek i zwiększa trombogenność.1-3 Ogólnie, badania epidemiologiczne wykazują niezależne i stopniowane powiązanie między poziomami homocysteiny a ryzykiem sercowo-naczyniowym.4-8 Dane obserwacyjne sugerują, że nawet łagodne-do- umiarkowane podwyższenie homocysteiny zwiększa ryzyko sercowo-naczyniowe; ta obserwacja jest ważna, ponieważ takie wzrosty są powszechne i można je łatwo skorygować bezpieczną i niedrogą terapią. Kwas foliowy jest najważniejszą dietetyczną determinantą homocysteiny; codzienna suplementacja 0,5 do 5,0 mg zazwyczaj obniża poziom homocysteiny w osoczu o około 25 procent. Suplementacja witaminy B12 co najmniej 0,4 mg dziennie dodatkowo obniża poziomy o około 7 procent, a suplementy witaminy B6 mogą być szczególnie ważne w obniżaniu poziomu homocysteiny po załadowaniu metioniną.9,10
Podajemy wyniki badania Heart Precomes Prevention Evaluation (HOPE) 2, dużego, prospektywnego, randomizowanego badania klinicznego, mającego na celu ustalenie, czy długotrwałe podawanie kwasu foliowego w połączeniu z witaminami B6 i B12 zmniejsza ryzyko wystąpienia poważnych incydentów naczyniowych u osób ryzyko sercowo-naczyniowe.
Projekt badania
HOPE-2 było randomizowanym, podwójnie ślepym, kontrolowanym placebo badaniem oceniającym, czy leczenie witaminami B obniżającymi poziom homocysteiny zmniejsza ryzyko wystąpienia poważnych incydentów naczyniowych w populacji wysokiego ryzyka
[patrz też: mdrd gfr, badania przed oddaniem krwi, rezonans magnetyczny glowy cena ]
[przypisy: dicortineff do ucha, infoeltech, reks malbork ]