Homocysteina jest czynnikiem ryzyka chorób sercowo-naczyniowych. Oceniliśmy skuteczność leczenia obniżającego poziom homocysteiny za pomocą witamin z grupy B w prewencji wtórnej u pacjentów po ostrym zawale mięśnia sercowego. Metody
Badanie obejmowało 3749 mężczyzn i kobiet, którzy przeszli ostry zawał mięśnia sercowego w ciągu siedmiu dni przed randomizacją. Pacjenci zostali losowo przydzieleni, w schemacie dwufajkowym, do otrzymania jednej z następujących czterech terapii dziennych: 0,8 mg kwasu foliowego, 0,4 mg witaminy B12 i 40 mg witaminy B6; 0,8 mg kwasu foliowego i 0,4 mg witaminy B12; 40 mg witaminy B6; lub placebo. Pierwszorzędowym punktem końcowym podczas medianowej obserwacji trwającej 40 miesięcy była kompozycja nawracającego zawału mięśnia sercowego, udaru i nagłej śmierci przypisywanej chorobie wieńcowej.
Wyniki
Średni całkowity poziom homocysteiny został obniżony o 27 procent wśród pacjentów z kwasem foliowym plus witamina B12, ale takie leczenie nie miało znaczącego wpływu na pierwotny punkt końcowy (stosunek ryzyka, 1,08, przedział ufności 95%, 0,93 do 1,25, P = 0,31) . Ponadto leczenie witaminą B6 nie wiązało się z żadną znaczącą korzyścią w odniesieniu do pierwotnego punktu końcowego (ryzyko względne pierwotnego punktu końcowego, 1,14, przedział ufności 95%, 0,98 do 1,32, P = 0,09). W grupie z kwasem foliowym, witaminą B12 i witaminą B6 obserwowano tendencję do zwiększonego ryzyka (względne ryzyko, 1,22; przedział ufności 95%, 1,00 do 1,50; P = 0,05).
Wnioski
Leczenie witaminami z grupy B nie zmniejszyło ryzyka nawrotu choroby sercowo-naczyniowej po ostrym zawale mięśnia sercowego. Sugerowano szkodliwy wpływ skojarzonego leczenia witaminą B. Takiego leczenia nie należy zatem zalecać. (Numer ClinicalTrials.gov, NCT00266487.)
Wprowadzenie
Badania kliniczno-kontrolne oraz prospektywne wykazały, że całkowity poziom homocysteiny w osoczu jest silnym, stopniowanym i niezależnym czynnikiem ryzyka choroby wieńcowej (CHD) i udaru mózgu. 1-3. Dowody z badań obejmujących tak zwaną randomizację mendlowską, 4 wykazując związek między CHD a polimorfizmem reduktazy T77en . T-metylenotetrahydrofolianu, dostarczył dodatkowego wsparcia dla związku przyczynowego między homocysteiną a CHD.
Całkowitą zawartość homocysteiny w osoczu można zmniejszyć za pomocą witamin z grupy B, kwasu foliowego i witaminy B12,7, a osoby z wysokim poziomem w osoczu lub spożyciem kwasu foliowego i witaminy B6 w diecie mają zmniejszone ryzyko CHD.8-11 Obniżenie średniego poziomu populacji Szacuje się, że homocysteina w Stanach Zjednoczonych przez wzmacnianie żywności kwasem foliowym12 zapobiegała 17 000 zgonów z przyczyn wieńcowych każdego roku13, a włączenie kwasu foliowego do pigułki złożonej sugerowano jako sposób na zapobieganie chorobom sercowo-naczyniowym.
W przeciwieństwie do tego, czego oczekiwano na podstawie danych epidemiologicznych, pierwsze duże, randomizowane badanie wykazało, że obniżenie całkowitego poziomu homocysteiny za pomocą witamin z grupy B nie zapobiegło nawrotowi udaru, zawałowi mięśnia sercowego lub zgonowi u pacjentów po przebytym niedawno udarze15. Analiza skuteczności post hoc wykazała jednak, że duża podgrupa uczestników badania mogła skorzystać z leczenia witaminą B. 16 Badania skutków witaminy B na ryzyko restenozy po przezskórnej interwencji wieńcowej również przyniosły niespójne wyniki. 17,18 Przeprowadziliśmy duże badanie, aby ocenić potencjalne korzyści takiej terapii u pacjentów po ostrym zawale mięśnia sercowego.
Studiuj populację i projekt
Badanie norweskiej witaminy (NORVIT) było wieloośrodkowym, prospektywnym, randomizowanym, podwójnie zaślepionym, kontrolowanym placebo oceną potencjalnej korzyści terapii witaminą B u pacjentów z ostrym zawałem mięśnia sercowego
[hasła pokrewne: fizjoterapia na czym polega, przychodnia familia, centralny rejestr lekarzy ]
[przypisy: asubtela cena, falkon sosnowiec, grudnik kraków ]