Letrozol lub Tamoxifen we wczesnym raku piersi

Raport z badania Breast International Group (BIG) 1-98 (wydanie z 29 grudnia) podkreśla wyraźnie statystycznie nieistotne dane z podgrup (pacjentów, którzy otrzymali wcześniej chemioterapię i tych, którzy mieli chorobę węzłową) i kontrastuje je z wyniki próby Arimidex, Tamoxifen, Alone lub Combination (ATAC) 2 Uważamy, że decyzje kliniczne nie powinny opierać się na analizie podgrupy3, gdy nie ma wyraźnych przyczyn zróżnicowanego efektu leczenia i brak statystycznych dowodów interakcji lub heterogeniczności. (Takie wyniki testu nie zostały zaobserwowane w badaniu ATAC2 i nie zostały zgłoszone w badaniu BIG 1-98, chociaż jest mało prawdopodobne, aby takie testy zostały wykonane, biorąc pod uwagę wyniki pokazane na rysunku 3 artykułu).
Bylibyśmy zainteresowani poznaniem tempa wycofania z powodu zdarzeń niepożądanych w badaniu BIG 1-98. Więcej pacjentów, którym podano letrozol, zgłosiło co najmniej jedno zdarzenie niepożądane niż pacjenci otrzymujący tamoksyfen. W badaniu ATAC wystąpiło znacznie mniej działań niepożądanych związanych z anastrozolem niż z tamoksyfenem, zarówno ogólnymi zdarzeniami, jak i skutkami wycofania się z badania.2
Zgadzamy się, że znacznie wyższe ryzyko wystąpienia zdarzeń sercowych o stopniach od 3 do 5 i większa liczba zgonów z przyczyn sercowych lub mózgowo-naczyniowych w grupie letrozolu niż w grupie tamoksyfenu wymaga dalszych badań. Jednakże nie uważamy, że dowody wskazują na zwiększone ryzyko zdarzeń sercowo-naczyniowych we wszystkich inhibitorach aromatazy. Dojrzałe dane z badania ATAC nie wykazały zwiększonego ryzyka zawału mięśnia sercowego lub zgonów z przyczyn sercowo-naczyniowych wśród pacjentów otrzymujących anastrozol, w porównaniu z pacjentami otrzymującymi tamoksyfen.2,4
Aman U. Buzdar, MD
University of Texas MD Anderson Cancer Center, Houston, TX 77030
[email protected] org
Michael Baum, MD
University College London, London WIP 7LD, Wielka Brytania
Jack Cuzick, Ph.D.
Wolfson Institute of Preventive Medicine, Londyn EC1M 6BQ, Wielka Brytania
Dr Buzdar informuje o otrzymaniu honorariów i funduszy badawczych od AstraZeneca oraz funduszy badawczych od Eli Lilly, Pfizer, Genentech i Taiho Pharmaceutical. Sprawozdawca obecnie pełni funkcję przewodniczącego Komitetu Sterującego ATAC, który jest częściowo finansowany przez AstraZeneca. Dr Baum informuje, że otrzymał honoraria od firmy AstraZeneca, a także był przewodniczącym komitetu sterującego ATAC. Dr Cuzick informuje o otrzymaniu honorariów od AstraZeneca i jest niezależnym biostatystą do badania ATAC.
4 Referencje1. Grupa Breast International (BIG) 1-98 Collaborative Group. Porównanie letrozolu i tamoksyfenu u kobiet po menopauzie z wczesnym rakiem piersi. N Engl J Med 2005; 353: 2747-57
Full Text Web of Science MedlineGoogle Scholar
2. ATAC Trialists Group. Wyniki badania ATAC (Arimidex, Tamoxifen, Alone lub w połączeniu) po 5-letnim leczeniu adjuwantowym w kierunku raka piersi. Lancet 2005; 365: 60-62
3. Cuzick J. Działki leśne i interpretacja podgrup Lancet 2005; 365: 1308-1308
4. Howell A. Aktualizacja prób ATAC. Lancet 2005; 365: 1225-1226
Crossref Web of ScienceGoogle Scholar
Przepisywanie adjuwantowej terapii hormonalnej inwazyjnemu rakowi piersi o ujemnym węźle wydaje się rutynowe, nawet jeśli korzyści z hormonoterapii związane z przeżyciem nie zostały w pełni ustalone (na przykład w przypadku bardzo małych, mikroinwazyjnych nowotworów). W badaniu BIG 1-98 pierwotna korzyść (przeżycie wolne od choroby) w 25,8 miesiąca u pacjentów, którzy otrzymali letrozol, dotyczyła tylko pacjentów z rakiem piersi z dodatnim węzłem, natomiast liczba przypadków niepożądanych ze strony układu sercowo-naczyniowego i sercowego w letrozolu grupa była 3,3 razy większa niż w grupie tamoksyfenu. Inne dane1 nie wykazują dotychczas korzyści w zakresie przeżycia po otrzymaniu letrozolu wśród pacjentów z chorobą z ujemnym węzłem chłonnym. Z tych powodów, czy wnioski z badania BIG 1-98 powinny być zawężone. Czy nie byłoby bardziej ostrożne stwierdzenie, że leczenie uzupełniające letrozolem w porównaniu z tamoksyfenem zmniejszyło ryzyko nawrotu choroby u kobiet po menopauzie z chorobą węzłową i niesie niewielki, ale statystycznie istotny wzrost ryzyka poważnych zdarzeń sercowo-naczyniowych.
John K. Erban, MD
Centrum Medyczne Tufts-New England, Boston, MA 02111
[email protected] org
Odniesienie1. Goss PE, Ingle JN, Martino S, et al. Randomizowane badanie letrozolu w następstwie leczenia tamoksyfenem jako przedłużoną terapią adiuwantową w raku piersi z dodatnim receptorem: zaktualizowane wyniki z NCIC CTG MA.17. J Natl Cancer Inst 2005; 97: 1262-1271
Crossref Web of Science MedlineGoogle Scholar
W odniesieniu do liczby zdarzeń niepożądanych dotyczących układu sercowo-naczyniowego opisanych w badaniu BIG 1-98, początkowa prezentacja tych danych wykazała 26 zgonów z przyczyn sercowych bez wcześniejszego zdarzenia związanego z rakiem w grupie letrozolu i 13 takich zgonów w grupie tamoksyfenu. Artykuł w czasopiśmie informuje o 13 zgonach z przyczyn sercowych w grupie letrozolu i 6 w grupie tamoksyfenu. Istnieją również różnice w zgłaszaniu różnych niedokrwiennych zdarzeń sercowo-naczyniowych między wstępnymi prezentacjami1,2 a obecnym artykułem. Interesujące byłoby dowiedzieć się, czy takie wydarzenia zostały przeklasyfikowane, a jeśli tak, dlaczego.
Rowan T. Chlebowski, Ph.D.
Harbor-UCLA Medical Center, Torrance, CA 90502
Dr Chlebowski podaje, że służył jako konsultant AstraZeneca, Novartis i Pfizer.
2 Referencje1. BIG 1-98 Collaborative Group. BIG 1-98: prospektywna randomizowana podwójnie ślepa podwójna faza III badania w celu oceny letrozolu jako adiuwantowej terapii hormonalnej dla kobiet po menopauzie z rakiem piersi z receptorem. Breast 2005; 14: Suppl 1: S3-S3
Crossref Web of ScienceGoogle Scholar
2. Thurlimann B, Kesaviah A, Mouridsen H, i in. DUŻY 1-98: randomizowane, podwójnie ślepe badanie III fazy w celu oceny letrozolu (L) vs. tamoksyfenu (T) jako adiuwantowej terapii hormonalnej dla kobiet po menopauzie z rakiem piersi z receptorem. J Clin Oncol 2005; 23: 6s-6s
Sieć ScienceGoogle Scholar
Odpowiedź
Autorzy odpowiadają: dr Chlebowski szuka informacji na temat przeklasyfikowania śmiertelnych zdarzeń niepożądanych pomiędzy różnymi wstępnymi streszczeniami i ostateczną publikacją Zgłaszana liczba zgonów bez nawrotu raka piersi była identyczna we wszystkich prezentacjach. Jak stwierdziliśmy w naszym artykule, wszystkie poważne zdarzenia niepożądane zostały sprawdzone przed analizą bezpieczeństwa, a kilka przypadków nieoczekiwanej śmierci uznano za niewystarczające dowody pierwotnej przyczyny sercowej.
Nie było istotnej różnicy między
[przypisy: leczenie w czechach, choroba pląsawica huntingtona, badanie fsh cena ]
[patrz też: asubtela cena, falkon sosnowiec, grudnik kraków ]

0 myśli nt. „Letrozol lub Tamoxifen we wczesnym raku piersi